Reclame-uitingen langs de openbare weg zijn een welbekend fenomeen en iets waar iedere gemeente op vrijwel dagelijkse basis mee te maken krijgt. Bovendien is het een vorm van reclame die op heel veel verschillende manieren geuit kan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan trotters langs de weg, billboards of zelfs geheel op maat gemaakte en unieke frames. Alles om maar op te vallen. Vaak blijft de reclame voor langere tijd zichtbaar, maar ook tijdelijke buitenreclame wordt dikwijls gebruikt. 

Als je voor het eerst tijdelijke buitenreclame langs de openbare weg wilt plaatsen, dan is het goed om van enkele regels op de hoogte te zijn. Niet alles is namelijk toegestaan. Bovendien is duidelijk merkbaar dat sommige bedrijven nogal graag de grenzen op zoeken. Hierdoor is het lastig om duidelijk te bepalen wat wel of juist niet toelaatbaar is. Daarnaast zijn er ook gemeenten die er geen duidelijk reclamebeleid op nahouden. 


Wil jij er zeker van zijn dat jouw reclame-uiting straks daadwerkelijk geplaatst mag worden? Houd dan in elk geval rekening met de volgende meest voorkomende regels. 

Waarom is er sprake van een reclamebeleid? 

Sommige mensen begrijpen niet waarom een reclamebeleid überhaupt mogelijk is. Toch is het wel belangrijk dat hier enige eisen aan worden gesteld. Het gaat immers wel om onze openbare leefruimte. Reclame maakt hier inbreuk op. Belangrijk is dat de reclame de ruimte niet onnodig verstoord en past bij de omgeving. Het moet niet extreem storend zijn dus. 

De verkeersveiligheid mag nooit in gevaar worden gebracht 

Een belangrijke regel bij het plaatsen van buitenreclame is dat de verkeersveiligheid nooit in gevaar mag worden gebracht. Het mag dus niet zo zijn dat het bord straks het zicht op de weg zal belemmeren en daarmee de verkeersveiligheid in gevaar kan brengen. Dit betekent ook dat er gelet moet worden op mogelijke stoorzenders. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van lichtintensieve reclame. 

Plaatsen waar alles is toegestaan 

Gelden er overal strenge regels voor het gebruik van buitenreclame? Dat niet. Er zijn ook plekken in Nederland waar vrijwel alles is toegestaan. Dit zien we vooral in handelsgebieden. Denk bijvoorbeeld aan bedrijventerreinen. Hier wordt niet zo scherp in de gaten gehouden welke reclame-uitingen er geplaatst worden. Uiteraard mag en kan de gemeente in uitzonderlijke situaties nog steeds optreden. 

Juiste onderhoud 


Hoewel buitenreclame in veel gevallen van tijdelijke aard is, is het wel belangrijk dat deze goed onderhouden wordt. Zeker wanneer de reclame toch voor langere tijd wordt geplaatst. Het is immers belangrijk dat de reclame-uiting geen afbreuk doet aan de leefomgeving. Een slecht onderhouden reclamebord kan dit juist wel doen. Het reclamebord moet daarom aan een aantal constructieve- en technische eisen voldoen. 

Deze eisen zijn tevens opgesteld om de veiligheid langs de weg te verhogen. Het zou immers enorm veel schade en risico kunnen opleveren als de borden bij storm of ander noodweer los zouden komen. 

Regels verschillen per gemeente 


Wees je ervan bewust dat de regels per gemeente kunnen verschillen. Daarom is het belangrijk om – voordat je buitenreclame laat maken en plaatsen – eerst voldoende research doet.