Het kiezen van de juiste relatiegeschenken is van essentieel belang voor het succes van je bedrijf. Het kan helpen in de strijd tegen de concurrentie, jouw merk echt op nummer één zetten en zelfs een manier zijn om klanten en zakenpartners sterker aan je te binden. Relatiegeschenken worden al van oudsher gebruikt om deze doelen te bereiken. Helaas zien we hierbij ook dat het steeds lastiger wordt om origineel te blijven. Iedereen kent wel de standaard pennen en sleutelhangers die je bij veel bestellingen ontvangt. 

Laten we wel voorop stellen dat deze artikelen voor een groot deel nog altijd positief ontvangen worden. Een pen komt altijd van pas. Er is dan ook niets mis mee als je ervoor kiest om deze in grote getalen te laten bedrukken bij premiumwereld.nl, maar onthoud wel dat een creatief en origineel cadeau langer in het geheugen van de ontvanger gegrift staat. 

Gelukkig is er tegenwoordig ook veel meer mogelijk. Je kunt het zo gek nog niet verzinnen of het kan als relatiegeschenk worden ingezet. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder en ontdek de broodnodige tips en inspiratie voor het kiezen van originele relatiegeschenken. 

Weet wie de doelgroep is 

Het is onmogelijk om een origineel relatiegeschenk te kiezen als je niet precies weet wie je doelgroep is. Daarom is het belangrijk om hier eerst goed onderzoek naar te doen. Wie zullen de ontvangers van het cadeau zijn? Hoe oud zijn zij? Wat is hun levensstijl? Wat is het doel van het geschenk? 

Stel, je zoekt een cadeau voor een groep waarvan je weet dat zij veel roken. Dan is een aansteker bedrukken bijvoorbeeld een goede manier om hierop in te spelen. Als het juist om een groep sportliefhebbers gaat, is het juist weer aantrekkelijker om een bidon te bedrukken. 


Kortom: houd rekening met de levensstijl en leeftijd van de groep ontvangers en kies voor een geschenk waar zij ook daadwerkelijk iets aan zullen hebben. 

Past het geschenk ook bij het imago van jouw bedrijf? 

Het is niet alleen belangrijk dat het geschenk past bij de doelgroep, maar ook dat deze aansluit bij hetgeen jij als bedrijf wil laten zien. Als jullie een erg duurzaam bedrijf zijn, is het bijvoorbeeld een veel minder goed idee om voor wegwerpartikelen te kiezen. Let dan echt op de kwaliteit en kies voor producten van gerecycled materiaal en/of een zeer lange levensduur. 

Probeer ook de goedkoopste opties te vermijden. Hoewel dit financieel misschien aantrekkelijker lijkt, kan dit ertoe leiden dat de ontvanger negatiever over jullie als bedrijf gaat denken. Zeker als de kwaliteit tegenvalt. Je wilt tonen hoe belangrijk de relatie met de ontvanger is. Hoeveel waarde je hieraan hecht. Dat doe je niet met een goedkoop cadeau. Daar wil je echt in investeren. Toon dit dan ook met hetgeen je cadeau geeft.