Alles wat je moet weten over het maken van een podcast. Hoe begin je? Waarom zou je ermee starten en wat levert het je op?

Podcast zijn al lange tijd in omloop. Sinds de komst van Spotify zijn podcasts weer mateloos populair. Het maken van een eigen podcast wordt vaak periodiek gedaan. Bijvoorbeeld ieder weekend of op een vaste dag in de week brengt de maker een nieuwe podcast uit. Podcasts hebben vaak een informatief karakter, maar kunnen ook entertainend zijn. Werkelijk iedereen kan een podcast maken, het enige wat je nodig hebt is leuke, inhoudelijke informatie of kennis die je wilt delen. Het luisteren naar een podcast is een makkelijke manier voor mensen om nieuwe kennis op te doen. Daarnaast vormt het voor de uitzender van de podcast een vaste doelgroep aan wie hij zijn verhaal kwijt kan. Je kunt het vergelijken met YouTube waarin mensen een kanaal hebben met fans die dit kanaal volgen. Zo zal je ook merken, wanneer je podcast van voldoende kwaliteit is, dat mensen ernaar willen luisteren.

Waarom zou je als bedrijf een podcast maken?

Een podcast voor je bedrijf is een perfecte manier om een autoriteit te worden binnen jouw vakgebied. Je kunt je kennis delen met vakgenoten, maar ook met jouw doelgroep die meer over het onderwerp wil weten. Om je een idee te geven noemen we een voorbeeld. Stel, je hebt een bedrijf in social media marketing. Je kan in je podcast mensen up-to-date houden over de trends en ontwikkelingen binnen deze branche. Wat is op dit moment helemaal hot op Instagram? Wat zijn de top-presteerders op Facebook? Of hoe zet je zelf een social media campagne op? Dit zijn stuk voor stuk vragen waar jouw doelgroep het antwoord graag op wil weten.

Je kunt bijvoorbeeld nu op Spotify podcasts vinden, variƫrend van een talkshow over social media, een social media marketing update of social media marketing school. Doordat er zoveel podcast zijn van zoveel verschillende makers vindt iedereen wel een presentator die hem of haar aanspreekt. Heb je eenmaal een podcast gevonden die je leuk vindt, dan is de kans groot dat je hier iedere week naar wilt luisteren. En heb je dan zelf hulp nodig bij jouw social media marketing? Dan is de kans groot als je contact opneemt met de maker van deze podcast.

Een podcast maken uitbesteden

Niet voor iedereen is het weggelegd om zelf een podcast te maken. Het kan zijn dat je het moeilijk vindt om de podcast te presenteren, of dat je moeite heb je verhaal goed op papier te krijgen. Een podcast uitbesteden kun je doen aan iemand die jouw verhaal op een leuke, prettige manier vertelt. Je kunt echter ook kijken naar iemand die inhoudelijke kennis van het onderwerp heeft, en die meer zelfstandig jouw podcast gaat maken. Je luistert dan zelf de podcast voordat deze online komt, dit om feedback te geven en om eventuele aanpassingen te vragen. Zeker voor mensen die niet van nature goed kunnen presenteren is dit een goede oplossing. En wellicht dat je het na verloop van tijd zelf aandurft om achter de microfoon te kruipen!